Lata 90’, dwóch kolegów ze szkolnej ławki zaczyna prowadzić typowo “garażową” (w ich przypadku raczej “pokojową”) firmę. Wspólna pasja, pomysłowość i ciężka praca prowadzą ich na szczyty. Dziś CD Projekt należy do jednej z największych spółek giełdowych w Polsce. Znajduje się w gronie najbardziej rozpoznawalnych firm w branży, zaś ich sztandarowy produkt – seria gier o Wiedźminie – rozchodzi się w ilości ponad 33 milionów sztuk. Przy okazji cały świat dowiaduje się, że to w Polsce tworzy się gry najwyższej jakości, na światową skalę.


Artykuł ukazał się pierwotnie w gazecie „Wolność” wydawanej co roku przez Tydzień Patriotyczny z okazji Święta Niepodległości (11 listopada). Jeśli jeszcze nie znasz wspanialej inicjatywy – koniecznie zmień ten stan rzeczy.

Budujmy naszą wielką codzienność

11 listopada to idealny moment, żeby zastanowić się w jaki sposób każdy z nas może przyczynić się do budowania wielkiej Polski. Takiej, która jest naprawdę silna i niezależna. Współcześnie pozycja państwa zależy przede wszystkim od jego gospodarki. Spójrzmy na potęgę Stanów Zjednoczonych. Mocarstwo tego kraju zaczyna się tam, dokąd sięgają firmy z etykietą “USA”. A sięgają bardzo daleko i bardzo wysoko – wśród 10 firm o największej kapitalizacji rynkowej na świecie aż 8 należy do Amerykanów. Przekłada się to na codzienne wpływy – korzystamy z amerykańskich produktów i usług, jemy amerykańskie jedzenie, ubieramy się w ich ubrania, zostawiamy im swoje dane. I w taki oto sposób Stany Zjednoczone zdobywają nas każdego dnia – ich obywatele wpadają na jakiś pomysł, następnie go realizują, a potem rozwijają. Nie boją się komercjalizować swoich pasji i wynosić ich na szczyty.

Powyższy przykład jest szalenie ważny, bo dokładnie taki sam model możemy stosować już teraz w Polsce. Choć nie mamy największej na świecie populacji, to możemy zrodzić “dużą populację wielkich firm”. Musimy jednak się przełamać i zacząć rozwijać nasze 3 pozytywne, narodowe cechy: waleczność, pracowitość i przedsiębiorczość. Każdy z nas może je w sobie odszukać i pielęgnować. Jeśli zaczniemy to robić i codziennie wkładać wysiłek w rozwój i komercjalizację tego co kochamy – Polska i Polacy zyskają na tym bardzo mocno. To właśnie jest miarą współczesnego patriotyzmu. Nie tylko symbole, ale przede wszystkim codzienna praca i długofalowe budowanie naszych firm opartych o indywidualne pomysły.

Na szczęście, jeśli już zdecydujemy się, aby komercjalizować pomysły i budować firmy, nie musimy patrzeć na zachód w poszukiwaniu inspiracji. Polska historia (również współczesna) może poszczycić się przykładami bardzo spektakularnych sukcesów w tym zakresie.

Wspomniany już CD Projekt to idealny przykład na rozwój firmy od kompletnego zera do pozycji ikony. Można się od nich uczyć bardzo dużo zarówno w kwestii początków, rozwoju średniej  i dużej firmy, ale także i komunikacji z klientami czy inwestorami. Działają z rozwagą, ale nie boją się podejmować śmiałych kroków. Dokładnie wiedzą jakie przyświecają im wartości i kierują się nimi niezłomnie – nawet na tak ryzykownym rynku, jak gry wideo. Pod względem kierowania firmą, zarząd CD Projekt należy do ścisłej czołówki.

Innym przykładem na który warto spojrzeć jest Fakro. Tutaj u początków mamy wreszcie upragniony garaż. To w nim powstawały pierwsze okna, które od 1991 roku sprzedawał założyciel firmy – Ryszard Florek. Od tamtego czasu działalność rozwija się i systematycznie zdobywa kolejne państwa. Obecnie Fakro wywalczyło już… 15% całego rynku światowego. To niesamowity sukces, szczególnie biorąc pod uwagę, że świat okien dachowych zdominowany jest przez jedną firmę, zaś jej konkurenci nie są w stanie zdobyć nawet 1% tego tortu. Nie można przy tej okazji nie wspomnieć, że prezes Florek aktywnie działa na rzecz wspierania polskiego patriotyzmu gospodarczego.

Takich przykładów jest więcej i należy ich szukać. Pokrótce można wymienić w tej materii Asseco i Comarch, czy (upadłego już) Optimusa – to przedstawiciele branży IT, którzy również doszli do swojej wielkości w naturalny sposób. Branża budowlana? Mamy w niej cechujący się przywiązaniem do korzeni Atlas. Meble? Tu z kolei Black Red White – firma o zasięgu międzynarodowym.

Mamy szanse stać się potęgą i prawo, aby o tej potędze marzyć. Czas najwyższy, aby przekuć marzenia w konkretne plany, a potem te plany realizować wykorzystując nasze najlepsze, narodowe cechy.


Mam nadzieję, że artykuł Ci się spodobał i (przede wszystkim), że natchnie Cię do działania. Jeśli chcesz zostać ze mną dłużej, zapraszam na profil fb. Aby być na bieżąco z moimi artykułami i przemyśleniami, zostaw mi z kolei swojego maila;-) (pod obrazkiem Sklepiku).

Jeśli uważasz, że blog wypełnia swoją misję należycie – zapraszam do Sklepiku, w którym możesz zaopatrzyć się w moje produkty, a przy okazji wesprzeć działanie IT-Bloga Wolnego Człowieka;-).

 


Ja nazywam się Marek Czuma, a to jest IT-Blog Wolnego Człowieka

Piszę do Ciebie Prosto z Łodzi